روبات‌های تحویل‌دهنده و پهپادهای مسافربری

ترند 24

 

روبات‌های تحویل‌دهنده و پهپادهای مسافربری


Delivery robots and passenger drones

 روبات‌های تحویل‌دهنده و پهپادهای مسافربری

ساخت روبات پرنده‌ حمل کالا

 

یکی از کاربردهایی که می‌توان برای روبات‌ها در نظر گرفت، استفاده از آن‌ها در خدمات ارسال مرسولات است. حتی در ایران نیز این موضوع مطرح شده است. برای نمونه شرکت دیجی‌کالا خواهان استفاده از روبات‌های پرنده برای حمل و ارسال سفارش‌های دریافتی خود بود و با همین روی‌کرد، مسابقه‌ای برای ساخت روبات پرنده‌ حمل کالا برگزار نمود.


 روبات‌های تحویل‌دهنده

 

هواپیمای بدون سرنشین


اما یکی از مباحث مهم در این فناوری، قواعد مربوطه‌ی آن است و این‌که قانون، استفاده از چنین ابزاری را تا کجا مجاز می‌داند. به عنوان مثال، در استفاده از هواپیمای بدون سرنشین این محدودیت‌ها به ‌ویژه از لحاظ امنیتی مد نظر قرار گرفته است. زیرا وسیله‌ نقلیه‌ بدون سرنشین، هواپیمایی است که خلبان و خدمه در آن حضور ندارند. این هواپیما می‎‌تواند از راه دور (برای مثال کنترل توسط خلبانی که در ایستگاه هدایت زمینی نشسته است) یا بر اساس برنامه‌ پرواز از پیش تعیین‌شده یا سیستم پایلوت فعال پیچیده‌ای هدایت شود؛ بنابراین، حساسیت و قواعد موجود بر آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.

دامنه پرواز این روبات‌های خودمختار، مناطق مجاز و غیرمجاز برای پرواز، نوع پهپاد مورد استفاده از نظر اطلاعاتی و امنیتی، و مواردی از این قبیل، می‌تواند از مصادیقی باشد که در ارزیابی این دسته‌ از روبات‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

  پهپادهای مسافربری

روبات‌های ۴۰ پوندی کمپانی استارشیپ (شرکت فعال در حوزه روبات‌های دلیوری) به منظور تحویل کالاهایی مانند مواد غذایی یا سایر وسایل مورد نیاز است که منطبق با ضوابط و قوانین طراحی شده‌اند. یکی از مواد مندرج در این قوانین، این است که تنها روبات‌هایی با وزن خاص اجازه فعالیت خودمختار (بدون سرنشین) داشته باشند. اعمال چنین محدودیتی بیشتر برای حفظ امنیت افراد در سطح شهر به‌ویژه پیاده‌روهاست، زیرا ممکن است هنگامی که عابران یک روبات را در کنار خود در حال حرکت ببینند احساس امنیت نکنند.

تکنولوژی‌های مختل کننده
__________________


* وضعیت: در حال اجرا

شرکت‌های فعال در این حوزه

آمریکا
Wing/Alphabet

انگلیس
Starship Technologies

آلمان
Volocopter

چین
eHang

ایتالیا
Piaggio


* پتانسیل ایجاد اختلال اقتصادی ـ اجتماعی: متوسط

نظر خود را وارد نمایید.